|
Taktikler
SATRANÇ TAHTASININ ORTASINDAKİ STRATEJİK 4 KARE
Satranç tahtasının ortasındaki dört kareyi eline geçiren ya da uzaktan vezir, kale, fil ya da atlarla kontrol eden taraf, diğerine göre üstünlük gösterir.
 |
Satranç tahtasının en ortasındaki dört kare stratejik açıdan önemlidir. Bu karelerden dikey ve çapraz olarak 27 kareye ulaşılabilir. Bu kareler dışında (d4,d5,e4,e5) hiç bir kareden bu kadar çok kareye ulaşma imkanı yoktur. |
Tahtanın ortasındaki stratejik öneme sahip bu dört kareyi, savunmada kullanmak için aşağıda iki örnek verilmiştir.
 |
 |
Tahtanın ortasına yapılacak bu şekilde bir savunma, oldukça güçlüdür. |
Ortadaki dört kareyi kontrol için piyon yerine daha ağır taşlar kullanıldığı da olur. |
Son olarak, oyun alanında sadece aşağıdaki taşlar kalındığında berabere kalınır:
- Sadece iki Şah
- Şah ve Fil ve karşı tarafın Şah'ı
Eskiden karşı tarafın sadece Şah'ı kaldığında 50 hamlede mat yapmalısınız diye bir kural vardı. Artık o kural kalkmıştır.
PÜF NOKTALARI
1. Taş vererek pozisyon sağlama
 |
 |
 |
 |
 |
Fe6-a2+ |
Şb1xa2 |
Ve8-e6+ |
|
b2-b3 Kd6-a6! |
Siyah, e6'daki filini a2'ye korumasız olarak sürüyor ve Şah çekiyor. |
Beyaz, korumasız fili tereddütsüz alıyor. Aslında, beyazın istediğini gerçekleştirmiş oluyor (Şah, mat olmak için daha müsait bir pozisyona geliyor). |
Beyaz'ın Şah'ı a2'deyken siyahın yapabilecek pek çok hamlesi var. Ama fazla zaman harcamamak adına Vezir'i e6'ya sürerek Şah çekiyor. |
Şah'ın kaçacak yeri a3, a1 ve b1 karesinden ibaret. Kaçmak yerine b2'deki piyonunu ileri sürmeyi düşünüyor. |
Beyaz Şah'ıyla siyahın veziri arasına piyonunu sürerek kendisini kurtarıyor. Fakat, arkadan gelen hamle güçlü. Kale a6'ya gelince yapılacak bir şey yok. |
2. Taş vererek mat etme
3. Panik olmaya gerek yok! Siyah tek hamlede mat eder
 |
 |
 |
 |
|
Kc7-c8 |
Kh8xc8 |
d7-c8V |
Beyaz vezirini kaybetmiş. a6 ve d7'deki piyonlarını sürerek vezir çıkıp siyahı mat etmeyi planlıyor. |
|
|
|
Hamle sırası beyazda olduğundan, piyonunu vezir çıkmayı garantilemek için kalesini feda ediyor. |
|
|
Siyah kalesiyle kaleyi alıyor. Beyazın vezir çıkmak için tek yapması gereken d7'deki piyonuyla c8'deki kaleyi almak. |
|
Beyaz nihayet vezirine kavuşuyor. Fakat, vezirini hiç oynayamayacak. Çünkü, beyazın vezir çıkıp karşı tarafı mat etme planlarından korkmaya aslında gerek yok. |
|
 |
 |
 |
|
|
Kc7-c8 |
|
İsterseniz geri gidelim ve beyazın vezir çıkmak için kalesini feda ettiği pozisyona gelelim. |
Beyaz kalesini feda ediyor. |
Siyah kendinden emin bir şekilde, vezirini h5'teki filinin korumasındaki d1'e koyuyor. Beyaz kaybeder. |
4. Şiş
 |
 |
Va7-e3+ Ş3-g4 |
Ve3-g1+ |
Siyah, vezirini beyazın atı ve Şah'ının arasına koyarak 2 taş birden istiyor (Şiş) ve Şah çekiyor. |
Beyaz, şah'ını g4'e kaçırıyor. Hatası, Şah'ını veziriyle aynı dikeye koyması. Siyah, vezirini g1'e sürerek şah çekiyor ve veziri alıyor. Gerisi kolay. |
|
|